Zadania

1. Do zadań poradni należy w szczególności:
1) diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży w tym:
a) predyspozycji i uzdolnień,
b) przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
c) specyficznych trudności w uczeniu się,
2) wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym zwłaszcza dzieci i młodzieży:
a) szczególnie uzdolnionych,
b) niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
c) ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
d) z zaburzeniami komunikacji językowej,
e) z chorobami przewlekłymi,
3) prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb, w
tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, z zachowaniami
dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych
niedostosowaniem społecznym oraz ich rodzin,
4) pomoc dzieciom młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu
kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i
placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno –
zawodowego,
5) wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z
różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi
z wcześniejszym kształceniem za granicą,
6) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych
możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży,
7) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i
młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i
młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom,
8) współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych
trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w
uczeniu się u uczniów klas I – III szkoły podstawowej,
9) współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu
indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych, o których mowa w
przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla
dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w
przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych oraz w
przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla
dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w
specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach, oraz planów
działań wspierających, o których mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i
organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach,
szkołach i placówkach,
10) współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki
pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
11) wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny;
12) wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub
placówki, w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów
dydaktyczno – wychowawczych,
13) prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i
młodzieży, rodziców i nauczycieli,
14) udzielanie, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcia
merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom
udzielającym pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i
placówkach.
2. Poradnia realizuje zadania w szczególności przez:
· diagnozowanie,
· opiniowanie,
· działalność terapeutyczną,
· prowadzenie grup wsparcia,
· prowadzenie mediacji,
· interwencję kryzysową,
· działalność profilaktyczną,
· poradnictwo,
· konsultacje,
· działalność informacyjno – szkoleniową.